Terhi Riihimäki on työskennellyt hoitokunnan hallinto- ja lakipalveluissa kiinteistö- ja taloussihteerinä vuoden 2016 syyskuusta.

– Nimikkeeni on kaksiosainen ja se on selvästi läsnä työnteossani. Vastaan isännöintiin ja asuntojen vuokraamiseen liittyvistä käytännön asioista, kuten siitä, että asunnot ovat muuttovalmiita ja asukkaat saavat uuden kodin avaimensa. Toisaalta taloussihteerinä vastaan vuokrauksiin liittyvistä laskutuksista.

Asukkaan muuttaessa pois Riihimäki astuu kehiin. Hänen työhönsä kuuluu esimerkiksi asunnon tilannekatsauksen tekeminen yhdessä hoitokunnan restaurointi- ja kunnossapitopalveluiden ammattilaisten kanssa ja mahdollisten vikojen ja kehittämiskohteiden taltioiminen. Tämän jälkeen tila kunnostetaan uusia asukkaita varten.

– Suomenlinnan asukkaat valitaan arpomalla, sitkeät huhut jonotuksista eivät pidä paikkaansa. Ainoat kriteerit ovat ruokakunnan koko suhteutettuna neliömäärään, hyvässä kunnossa olevat luottotiedot sekä hyvä arpaonni, Riihimäki naurahtaa ja jatkaa: haastattelun tekoa edeltäneen kevään haussa vapaita asuntoja oli 12 ja hakemuksia tuli yli 800.

Asuntohakuja Suomenlinnan asuntoihin on järjestetty melko harvakseltaan. Terhin mukaan pyrkimyksenä on järjestää asuntohaku useammin. Vaikka hän on verrattain tuore kasvo hoitokunnalla, hän on saanut asiat nopeasti haltuun ja alkanut kehittämään vuokrausprosessia.

– Olen tehnyt yhteistyötä kaikkien hoitokunnan yksiköiden kanssa vuokrausprosessin kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Olemme kartoittaneet ja suunnitelleet, miten prosessia voidaan kehittää mahdollisimman toimivaksi hoitokunnan sisällä, jotta tilat saataisiin mahdollisimman nopeasti eteenpäin uusille käyttäjille. Tämä jakaisi vuokrausprosessista syntyvää työtä tasaisemmin ja näin se toimisi miellyttävämmin myös hakijoiden suuntaan.

Terhi työskentelee asukkaiden, urakoitsijoiden sekä hoitokuntalaisten kanssa.

– Koska vastaan avaimista, toimistollani asioi usein urakoitsijoita tai hoitokunnan omia rakennus- ja huoltomiehiä, jotka ovat menossa remontoimaan ja tarvitsevat kohteen avaimia. Kahtena päivänä viikossa ovet ovat auki asukkaita varten ja he voivat tulla kyselemään mieltä askarruttavia asioita. Tietenkin olen koko työaikani puhelimen päässä ja tavoitettavissa, jos asukkailla tai hoitokuntalaisilla ilmenee jotain akuuttia asiaa. Koska osallistun moniin palavereihin, kannustan asukkaita varaamaan oma henkilökohtaisen asiointiaikansa. Näin voimme varmistua siitä, että asukas saa tarvitsemansa palvelun juuri silloin kuin on sovittu.

Työpaikkaansa ja -kavereihinsa hän on ollut tyytyväinen.

– Ihmisillä on täällä häkellyttävän suuri ammattiylpeys, arvokkuutta huokuva ympäristö on varmasti osasyynä ihmisten korkeaan työmoraaliin.

Kuvassa vaaleanpunainen vaasankasarmi -rakennus, jonka edustalla rinne, jossa keltaista ukonpalko kasvillisuutta

Hoitokunnan vuokra-asunnot

Suomenlinnan hoitokunta hallinnoi noin 330:aa Suomenlinnan reilusta 350 asunnosta. Hoitokunnan hallinnoimat asunnot ovat valtion omistamia vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja.

Matkailuasiantuntija Milla Öystilä seisoo sumuisessa Suomenlinnassa meren edustalla. Taustalla näkyy vehreää puistoa

Matkailuasiantuntija Milla Öystilä

Suomenlinnan lukuisat toimijat yhdessä tekevät Suomenlinnan. Milla työskentelee matkailutoimijoiden kanssa varmistaakseen, että kaikki pelaavat hyvin yhteen.