Kuvassa syreenipensas täydessä kukkaloistossa

Suomenlinnan hoitokunta selkokielellä

Suomenlinnan hoitokunta on valtion virasto. Hoitokunta hallinnoi, ylläpitää, restauroi ja esittelee Suomenlinnaa. Virasto perustettiin vuonna 1973.

Suomenlinnan hoitokunta on valtion virasto. Hoitokunta hallinnoi, ylläpitää, restauroi ja esittelee Suomenlinnaa. Virasto perustettiin vuonna 1973, kun Suomenlinna siirtyi puolustusvoimilta siviilihallintoon. Hoitokunta kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen.

Suomenlinnan hoitokunnan tehtäviä ovat muun muassa rakennusten ja maiseman restaurointi ja ylläpito. Hoitokunta hallinnoi yli 200 rakennusta ja 80 hehtaarin maa-aluetta. Lisäksi hoitokunta vuokraa asuntoja sekä tiloja, joissa voi järjestää liiketoimintaa, kokouksia ja juhlia. Suomenlinnassa on noin 330 vuokra-asuntoa.

Suomenlinna on erittäin suosittu matkailukohde, ja se kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon. Hoitokunnan matkailuneuvonta esittelee Suomenlinnaa kävijöille.

Hoitokunnassa työskentelee vakituisesti noin 80 henkilöä. He työskentelevät neljässä yksikössä, jotka ovat: hallintopalvelut, kunnossapitopalvelut, maailmanperintöpalvelut ja restaurointipalvelut. Hoitokunnan ylin päättävä elin on johtokunta.

Toiminta perustuu hoitokunnan strategiaan. Strategiassa kerrotaan esimerkiksi hoitokunnan arvoista. Hoitokunnan arvoja ovat muun muassa avoin ja luotettava toiminta.

Myös hoito- ja käyttösuunnitelma on tärkeä Suomenlinnan hoitokunnan työssä. Suunnitelma ohjaa Suomenlinnan säilyttämistä ja kehittämistä.

Hoitokunnan toiminnasta rahoitetaan normaalivuonna noin 75 % oman toiminnan tuotoilla. Loput rahat tulevat valtion budjetista. Viraston vuosibudjetti on noin 15 miljoonaa euroa.