Ajankohtaiskatsaus Suomenlinnan tunnelihankkeeseen

Suomenlinnan tunnelin peruskorjaushankkeen suunnitteluvaiheessa on edetty viime kuukausina tarmokkaasti eteenpäin. Suunnitteluun sisältyy satoja yksityiskohtia ja työstöön lukuisia sidosryhmiä. Niiden yhteensovittamisesta muodostuu korjauksen kokonaisuus.

Vuonna 1981 avattu tunneli on huonossa kunnossa: Vuotovesi on haurastuttanut tunnelissa kulkevaa talotekniikkaa ja tuo tunneliin liikaa radonia, mikä on haitallista huoltohenkilökunnalle. Lisäksi on vaara, että kalliosta putoaa tunneliin pieniä kivilohkareita. Korjauksessa on määrä tehdä tunnelista turvallisempi ja pidentää sen elinikää. Kun tunneli on korjattu, siellä kulkevalla kunnallistekniikalla on paremmat olosuhteet. Tunnelin korjaaminen parantaa siten Suomenlinnan kunnallistekniikan toimintavarmuutta.

Tällä erää tunneli on auki, hoitokunnan hallussa ja tavanomaisessa käytössä. Tunneli suljetaan muulta käytöltä ja se siirtyy allianssin hallintaan, kun hankkeen toteutusvaihe alkaa.

Suunnittelusta vastaa hoitokunnan, YIT:n ja Pöyryn muodostama allianssi. Suunnitteluvaiheessa erityisen tärkeitä sidosryhmiä ovat tunnelin lukuisat käyttäjät.

Teknisen laajuuden lisäksi kehitysvaiheessa käydään läpi hankkeen kustannukset. Koko hankkeen budjetti on 7 miljoonaa euroa, ja suunnitteluvaiheessa selviää, miten tuo summa tarkalleen käytetään.

Tämän hetken aikataulusuunnitelman mukaan päätös toteutusvaiheeseen siirtymisestä voidaan tehdä alkuvuodesta, ja työt aloitettaisiin pian sen jälkeen. Hanke näkyy Suomenlinnaa enemmän mantereella eli Kaivopuiston suuaukon päässä. Kaivopuistoon on tarkoitus pystyttää työmaan päätukikohta, ja Länsi-Mustasaarelle Suomenlinnassa tulee näillä näkymin pienempi rajattu alue. Työmaaliikenne huoltorannasta Länsi-Mustasaarelle pyritään pitämään minimissä.

Lisätietoja:

Kaikki uutiset