Ihmiisä kävellessä kesällä sukelusvene Vesikon edessä.

Kävijäpalveluita tuottaa joukko linnoituksen toimijoita

Suomenlinnassa toimii noin 30 matkailupalveluiden tuottajaa, joiden yhteistyöstä syntyy kävijän Suomenlinna-elämys.

Monet suomenlinnalaisista yrityksistä ovat pieniä, yhden hengen työllistäviä mikroyrityksiä ja joillekin matkailu on vain sivuelinkeino. Matkailuliiketoiminta on sesonkiluontoista. Kesä on vilkkainta aikaa, kun taas keväällä ja syksyllä kohteen yrittäjiä työllistävät erityisesti yritysasiakkaat. Selkeitä palveluryhmittymiä muodostavat ravintola – ja kahvilapalvelut, museo – ja näyttelypalvelut, vesiliikennepalveluita tuottavat toimijat sekä yksi majoituspalveluita tarjoava toimija.

Useilla taidealan toimijoilla ja taidekäsityöläisillä on toimitilat Suomenlinnassa. Myös heillä on tärkeä rooli toimijaverkostossa ja Suomenlinna -brändin luomisessa. Suomenlinnassa toimii yhteisöjä ja julkisia toimijoita, jotka vaikuttavat joko suoraan tai välillisesti kävijäkokemukseen tai kohteen hoitoon Suomenlinnassa. Näihin kuuluvat Merisotakoulu, Suomenlinnan vankila, Viaporin Telakka ry, Suomenlinnaseura ja monet muut Suomenlinnassa toimivat yhdistykset. Monimuotoinen toimijaverkosto voi tiiviillä ja kunnianhimoisella yhteistyöllä saavuttaa tai jopa ylittää kävijöiden korkealle asetetut ennakko-odotukset.

Voit lukea lisää Suomenlinnan kävijöille suunnatuista palveluista ja tapahtumista linnoituksen omilta verkkosivulta. Linkki aukeaa uuteen välilehteen.

Suomenlinnan tie matkailukohteeksi

Suomenlinnalla on ollut matkailuarvo on jo linnoituksen Ruotsin vallan ajalta lähtien

Matkailuneuvoja neuvoo kävijää kesällä pääreitillä

Suomenlinnassa vierailee moninainen joukko kävijöitä

Kävijätutkimuksen mukaan kävijät jakaantuvat kahteen selkeään ryhmään: nähtävyyteen tutustumaan tulleisiin matkailijoihin ja vapaa-aikaa ulkoillen viettäviin kaupunkilaisiin.

Kuvassa Suomenlinnan kesävalvoja pyöräilee. Hänellä on sininen paita jossa valkoisella teksti suomenlinna ja logo. Taustalla muuria ja etualalla valkoisia kukkia.

Hoitokunta kehittää ja koordinoi matkailua

Suomenlinnan hoitokunnan tehtävänä on koordinoida matkailutoimintaa ja sen kehittämistä pitkäjänteisesti. Hoitokunta luo ja vahvistaa rakenteita, joiden varaan matkailupalveluiden tuottajat voivat rakentaa palvelujaan ja tuotteitaan.

Runsaasti kävijöitä kävelemässä kesällä pääraitilla

Matkailun kasvu maailmalla, Suomessa ja Helsingissä näkyy myös Suomenlinnassa

Maailmassa tehtiin 1,32 miljardia ulkomaanmatkaa vuonna 2017. Yhä useammalla ihmisellä on mahdollisuus matkustaa. Suomeen suuntautuvassa kansainvälisessä matkailussa lyötiin vuonna 2017 kaikki ennätykset. Nämä trendit näkyvät myös Suomenlinnassa.

Kuvassa näkyy kustaanmiekan ammusvarastot, joita ympäröi keltaiset ukonpalkokasvustot. Taustalla näkyy meri

Kestävän matkailun periaatteet

Suomenlinna on aktiivinen toimija paitsi oman kohteensa kestävän matkailun kehittämisessä myös muiden maailmanperintökohteiden eteen tehtävässä matkailun kehittämistyössä kotimaassa ja ulkomailla. Suomenlinna on sitoutunut yhdessä Suomen muiden maailmanperintökohteiden ja kansallispuistojen kanssa kestävän matkailun periaatteisiin. Lue Suomenlinnan merilinnoituksen omalta sivustolta lisää.